Bejegyzés témák:

UD karbonszövet a kerékpáriparban


UD karbon – professzionális karbontechnológia a kerékpárgyártásban.

A kerékpárgyártás kezdete óta többféle anyagból készítettek kerékpárvázakat. A régi klasszikus anyagok –amelyek kivétel nélkül valamilyen fémek, vagy ötvözetek voltak- azonban mind rendelkeztek valamilyen kézzelfogható hátránnyal.

Az acél a legnagyobb fajlagos sűrűséggel rendelkező fém a kerékpárgyártásban, amelyet az elmúlt évtizedekben krómmal és egyéb más fémekkel ötvöztek. Az acélötvözetek rendkívül erősek, tartósak, viszont nehezek és rugalmasak is, amelyek a kerékpárgyártásnál komoly hátrányok.
A titán valamivel könnyebb, viszont még az acélnál is rugalmasabb. S bár szintén elképesztően tartós, a megmunkálása olyan bonyolult, amely a csőformázási lehetőségeket nagymértékben leszűkíti.
Az alumínium ötvözetek merev, és jól megmunkálható anyagok, azonban meglehetősen ridegek. Éppen ezért út felől érkező rezgéseket kevéssé csillapítják, továbbá ez az egyetlen anyagcsoport, amely az élete folyamán kapott összes rezgést megjegyzi, mely egyszer összeadódik, és a váz elkezd repedezni – ami a végét jelenti.
A magnézium nagyon hasonló tulajdonságokkal bír, mint az alumínium (általában egymással ötvözik őket) éppen ezért a tulajdonságaikban sincsenek szignifikáns eltérések.
Vannak még újkori ötletek (bambusz, fa stb…), de ami az igazi áttörést jelentette, az a karbon!

A szénszálas szövetek már egyértelműen a jövőről szólnak. A legnagyobb merevség, óriási szakítószilárdság, és pehelykönnyű tömeg. S most már egy igazi, minőségi karbonváznál a tartósságra sem lehet panasz. A karbontechnológia a NASA-től indult el, és lett a kerékpáripar meghatározó anyagává. Többféle karbonszövet létezik, ezeket leginkább a szövés alapján különböztetjük meg. A klasszikus horgolt (négyzethálós) karbonokat szálsűrűség alapján különböztetjük meg. 1K, 3K, 6K, 12K – ezeket a megjelöléseket használjuk a horgolt karbonszöveteknél, amelyekt azt jelentik, hogy hány ezer mikroszál található egy szálon belül. Az 1K a legfinomabb szövésű, a 12K a legdurvább. S van még egy típus: a UD karbonszövet!

A UD karbonszövet a szénszálas anyagok egyik legmodernebb képviselője. A UD (undirezionale) annyit tesz, hogy a szövetszálak egy irányba futnak. A UD karbonszövet jóval könnyebb, mint a horgolt szövetek, és éppen ezért megoldást kínál egy másik problémára is.

A szövet erőssége leginkább hosszirányban jelentkezik. Tehát, a kívülről érkező terheléseknek az adott szövet leginkább szálfutás irányában képes ellenállni. A UD karbonszövet ezt a problémát úgy oldja meg, hogy a különböző szövetrétegeket egymással valamilyen szinten merőlegesen, több rétegben rakják fel. Az első réteg, például ha 0 fokban áll, akkor a másodikat 45 fokban, a harmadikat 90 fokban rakják fel. Természetesen ez ennél bonyolultabb, de ha valaki közelebbről megnéz egy ilyen vázat, akkor azt látja, hogy egy virághoz hasonlatosan, több irányban állnak a szálak – ami egy márványos hatást kelt. A UD karbonszövet másik nagy előnye a megmunkálhatósága. Ez a legkönnyebben megmunkálható karbonszövet a világon, ami a gyantával való összeérésnél nem elhanyagolható szempont. A Wilier kerékpárvázaknál majdnem csak UD karbonszövet létezik. A Wilier hisz ebben az anyagban, és nem is véletlenül: ismerve a legendás Cento1 szériát, a Wilier 101X-et, a 501XN-t és a többi kiváló karbonvázas Wilier MTB, országútiidőfutam és egyéb kerékpárokat – ez tán nem is véletlen. A UD karbonszövet a legmodernebb és legsokoldalúbb megoldás a régóta fennálló problémákra.

Merevség, erő és pehelysúly – ez a UD karbonszövet.



Minden vélemény számít!